Det skrevne ord er smukt – Konverteringsoptimering
Hej med jer.
Jeg kommer her med et udpluk fra min bog om konverteringsoptimering.
ALFONS ÅBERG er en svensk dreng. Han er 6 år. Han bor med sin far. Serien fortælles med en rar og rolig fortællerstemme. Men hvorfor involvere Alfons Åberg i denne bog? Jo ser du. Serien fortælles med en særlig retorisk teknik. Her er et hint. Hele dette afsnit er skrevet på denne måde. Har du gættet det?
- Korte sætninger
- Let sprog
- Nemme at huske
Åberg er en grum konverteringsninja, så hav ham i baghovedet, når du skriver dine korte tekster på dine salgssider.
Her er et kort udsnit fra en af Alfons Åberg filmene:
”Her er Alfons Åberg. Han er 6 år. I går var det hans fødselsdag! På søndag skal der være fest. Han skal holde sin egen fødselsdagsfest. Faster Fifi har inviteret Alfons fætre – Det bliver sjovt…”
Åberg er en institution i det skreve ord.
B2B SALG har lidt andre facetter end traditionelt websalg. Jeg vil her belyse nogle af de facetter, dog uden at gå meget i dybden med dem. Forhåbentlig kan det sætte gang i nogle konstruktive tanker, hvis du selv sidder med b2b-salg:
- Konverteringsraten for B2B er oftest lavere, så lad være med at sammenligne med en b2c-webshop, der sælger det samme.
- Moms-problematikken. Hvordan vil du beskrive om din vare er med eller uden moms? Hvordan vil du kommunikere, at du lægger moms på fakturaen?
- Forretningsbetingelserne er oftere læst end i b2c-regi. Så de skal sidde lige i skabet, og ikke være en lang juridisk tekstvæg, men et brugbart, let læseligt og overskueligt dokument.
- Købsbeslutningen er oftest længere, såkaldt lag-time.
- Mange gange er der flere personer involveret i beslutningen, så man både skal kommunikere i værdi til den reelle beslutningstager-målgruppe og en proxi-beslutningstager-målgruppe.
- Betaling med Dankort kan være besværliggjort, da man selvom man har indkøbsrettigheder, ikke nødvendigvis har et firmakort. Understøt derfor altid faktura.
- Sidst men ikke mindst, så er ordrerne ofte større i b2b-salg og præget af rammeaftaler. Dvs. at der kan være behov for, at man kan tilknytte en rabat til en bestemt brugerkonto.